
 

SPECIAL REPORT 

 

ECUAVISA PRESENTER IS DISCREDITED AT LEAST 25 TIMES THROUGH 

CRITICAL COMMENTS 

Alfredo Pinoargote, Ecuavisa journalist and presenter, has been called "clumsy", 

"liar", "(acting in) bad faith", "ambassador of the partocracy", "messenger of the local 

powers", "tight-faced", "bitter" and other derogatory adjectives by President Rafael 

Correa because of his critical, and maybe even uncomfortable comments about 

those in power. 

Since 2011, Pinoargote, who conducts the news and interview program 

ContactoDirecto, has been discredited in more than 25 occasions; in at least 10 

„chains‟ (national or dedicated exclusively to Ecuavisa) and 15 presidential Saturday 

programs, in which he has been repeatedly mentioned in segments such as:"The 

double standard of the week," "The incoherence of the week", "The bitterness of the 

week", "Freedom of expression now belongs to all" and even the satirical segment 

"Lenguanoticias". 

The most recent disparagement against the journalist has occurred through „chains‟ 

ordered by the National Communications Secretariat (SECOM), interrupting the 

program abruptly with the screen going blank without prior notice to make way for 

the obligatory link. 

This was the case with the last „chain‟, broadcasted on 8 May 2013, which suddenly 

interrupted an interview that Pinoargote was conducting with Assembly member 

Rolando Panchana.The „chain‟ lasted for seven minutes and was dedicated to 

refuting the comments made by the presenter and by former President 

OswaldoHurtado, who had been a recent guest of the program.According to this 

„chain‟, they both talked about how "democracy is at risk becausein their opinion, no 

one can issue opinions that go against the official viewpoint”.  

After presenting archive footage of fighting congressmen and violent protests, the 
official voiceover asked:"Is this the democracy Hurtado and Pinoargote yearn 
for?Former President Hurtado and his ambassador Pinoargote remembering old 
times, when the former ordered and the latter complied.That‟s how it‟s understood 
and it seems that favors are returned, aren‟t they?” concluded the government 
program.     

Earlier, on 29 and 30 April 2013, two other „chains‟ interrupted Pinoargote‟s program 
for two and a half and eight minutes respectively.On both occasions the interruptions 
also occurred abruptly when the communicator was interviewing, in the first instance, 



 

Assembly member María Paula Romo – whom he was questioning about the lack of 
respect shown for the parliamentary immunity of Assembly member Cléver Jiménez, 
sentenced for slander – and in the second case, Galo Mora, secretary of the ruling 
movement AlianzaPAIS. 

The first „chain‟ was the rerun of a video shown the previous Saturday during the 
president‟s No. 319 weekly Enlace Ciudadano, in the segment titled "The week‟s 
double standard", which showed a few paragraphs taken from an article written by 
Pinoargote on parliamentary immunity in October 1980, in which he questioned the 
fact that it had not been suspended for a different legislator, contrasting it with a 
comment made by the journalist regarding the case of Cléver Jiménez.The partial 
diffusion of Pinoargote‟s article was rejected by the journalist, who questioned 
SECOM for manipulating and leaving out part of his writing to imply that his 
discourse displayed a double standard.After ratifying what he said 33 years ago, 
Pinoargote clarified that his first opinion referred to a flagrant crime, very different 
than the present case. 

The second „chain‟ also disparaged Pinoargote for having "manipulated" and 
disregarded the truth on at least seven occasions when he expressed his opinion on 
air.Quoting comments made in different months of 2011 and 2012 on issues such as 
the implementation of new taxes, electricity rates, the signatures needed to register 
political movements and parties, among others, it concluded that the presenter lied. 

Also, on 5 April 2013 SECOM dedicated a „chain‟ to refute the comments made by 
the Ecuavisa presenter, who had pointed out that the Ecuadorian State, through 
executive decree 1317, had ratified nine days earlier that it would abide by the 
precautionary measures issued by the IACHR, established by Article 25 of the 
Organization‟s regulations.Pinoargote was accused of "interpreting at his 
convenience" what happens within the Inter American Human Rights System 
(IAHRS).Furthermore, the „chain‟ insisted that the Commission does not have the 
legal power to issue precautionary measures, so that “it is not a presenter‟s job to 
make interpretations or he should only make them as former ambassador to the 
partocracy”. 

On this same year, on 11 March, another „chain‟ interrupted for six minutes 
Ecuavisa‟s program to "clarify" a comment "made in bad faith" by the reporter who 
had questioned the fact that SECOM had not verified some information and had 
presented as an example the health reform approved six months before President 
Obama's election campaign in the United States.This in light of the criticisms made 
of President Correa for approving decrees only a few months before his re-election 
and for allegedly benefitting from being president and candidate. 

In other examples, on 24 May 2012, a six minute long „chain‟ discredited the 
journalist and the media outlet's editorial line, as well as an interviewee, the former 
chief of the Army Intelligence service, Mario Pazmiño; while in 2011, on 28 February 
and 2 March, specifically, another two „chains‟ disqualified the comments and an 
interview by Pinoargote with the mayor of Guayaquil, Jaime Nebot.Both „chains‟, 



 

which only interrupted Ecuavisa‟s programming and lasted about seven and two and 
a half minutes approximately, questioned the fact that Pinoargote did not mention 
anything about the brawl that took place between Mayor Nebot and a civil judge.For 
this he was accused of expressing comments “beyond all logic”. 

As for the Saturday programs, these are characterized by the insults issued by the 
highest authority of the State, the president of all Ecuadorians, which in most cases 
are uttered immediately after Pinoargote is shown in one of the segments mentioned 
above. 

Some of the latest programs, like No 319 dated 27 April and No 315 dated 30 March 
are a good example of this.In the first he was accused of having "double standards" 
and in the second of "lying".In the latter he was mentioned during the segment 
"Freedom of expression now belongs to all”, when President Correa asserted that 
the "unspeakable" Ecuavisa presenter Alfredo Pinoargote lied by claiming that the 
Ecuadorian government would not respect the precautionary measures issued by the 
IACHR and aimed to eliminate this authority of its function just on a whim. The 
president insisted that the State has always respected these measures, but that 
these should be issued by the IAHR Court and not by the Commission, as, in his 
opinion, it was never given that authority. 

On another occasion during program No 210 of February 2011, the Head of State 
suggested that Pinoargote is a "messenger of the local powers” and even questioned 
his IQ:"This Pinoargote has average intelligence.He believes he is intelligent; he is 
neither stupid nor smart, but on account of his bad faith he becomes even 
dim…"said the president in relation to a comment issued by the communicator 
regarding an interview with the mayor of Guayaquil. 

In other programs, No 266 for example, Pinoargote was described as “the 
ambassador for the partocracy” for questioning the environmental taxes; while in No 
254 he was described as bitter."All the bitterness will be about Alfredo Pinoargote, 
the poor man even looks bitter.Let's see if some day we can change, Teleamazonas‟ 
„Coloradita‟ for a while or the ineffable Osvaldo Hurtado, but so far all the bitterness 
goes for the ineffable Pinoargote", he said. 

Also, during program No 246 the president attacked the journalist for commenting 
that he was seeking reelection by offering infrastructure to local authorities.Correa 
challenged him to prove those claims saying that if he did not he would again appear 
“as a liar before the country”. 

On another occasion, on 7 November 2011 a government video circulated in which 
Pinoargote was mentioned for allegedly insulting the public when he said "fight fairly 
you son of a bitch".That video was presented as a „chain‟ in response to the 
audiovisual product shown by several petitioners in a hearing before the Inter-
American Commission on Human Rights in Washington in October of that 
year.However, Pinoargote‟s statements were edited and taken out of context to 



 

make it look as if the presenter was being insulting.This caused the rejection of the 
journalist, who at the time questioned SECOM for "manipulation and deceit". 

Originally Pinoargote, referring to two of the questions included in the popular 

consultation, which he believed aimed to corner and intimidate freedom of 

expression, had stated the following:"This reminds me of a story about how the 

Christians used to confront the wild beasts in the Roman circus, buried up to their 

necks just the head was free and once it happened that when a hungry lion threw 

itself at its victim, the man avoided the big cat, bit it and ripped off a testicle.The 

coliseum went quiet then and the Emperor who owned the circus yelled fight clean 

you son of a bitch.That is exactly what is happening here, there is no fair play in the 

campaign and still he complains, this is really denigrating to the democratic regime”, 

declared the journalist. 

In other links, such as Nos. 299, 290, 274 273, 268 and 224 there were no excuses 
not to mention the journalist and discredit his work and opinions, along with those of 
other journalists critical of the government. 

Use of unjustified official ‘chains’ amounts to abuse by the State, according to 
IACHR 

The jurisprudence of the IAHR Court has pointed out, from its origins, the danger of 
certain actions perpetrated by the State, that behind a facade of legality, pursue the 
objective of limiting or restricting the free flow of ideas and opinions.Although there is 
no precise list of which of the State‟s acts could constitute a "restriction or 
censorship" mechanism, the Court has mentioned some examples, such as "the 
abuse of official or private controls over newsprint, radio broadcasting frequencies, 
or equipment used in the dissemination of information, or by any other means 
tending to impede the communication and circulation of ideas and opinions”. 

Thus, even if certain actions taken by the State are authorized and contained in a 
law, they become violations of the right to freedom of expression when their intent or 
results undermine the ability of citizens to give, receive and seek information. 

Censorship is established by the prevention of the dissemination of a message or 
expression, limiting not just the right of those who want to transmit an idea or 
opinion, but depriving the whole society of receiving these messages.This is a 
violation of the right to freedom of expression in its two dimensions:individual and 
social. 

For several years, the IACHR and the Special Rapporteur have been alerting States 
about the abusive use of national „chains‟ by senior officials.Although the Inter-
American Court has accepted that these official mechanisms for the dissemination of 
information on matters of public interest are a right and an obligation of States and 
authorities, not all the information presented within the framework of a national 



 

„chain‟ is of public interest, and in these cases the interruption of the programming of 
the station that is forced to broadcast the „chain‟ becomes illegitimate by failing to 
meet the requirement of necessity that justifies the invasion of the station‟s original 
signal and its programming. 

Accordingly, if the information presented through a national „chain‟ does not address 
national interest issues, i.e., matters about which the public must be informed for its 
protection, the proper exercise of fundamental rights or as a mechanism for 
accountability, we would be facing State abuse of the administrative authority to 
order private media outlets to interrupt their regular programming to give way to a 
national „chain‟. 

In this sense, the State‟s obligation to keep its citizens informed and the eventual 
need to clarify issues that are part of the public debate can be executed through 
mechanisms that are less restrictive to the free flow of ideas.For example, public 
officials can use for this State media outlets and spaces that were pre-assigned in 
the media for accountability, without having to censor or restrict the possibility of the 
private media to disseminate their own messages through their regular 
programming.  Thus, national „chains‟ that temporarily suspend a station‟s 
programming, because of their restrictive effects on the exercise of freedom of 
expression, should be used in exceptional circumstances and only when public 
safety or the integrity of the State are at risk. 

The indiscriminate use of national „chains‟ is compounded when the information 
presented by the public authorities through them aims only to attack, harass, or insult 
people and private entities.In this regard, the Inter-American Court has held that 
every public official has the right to freedom of expression, it has also stated that this 
right should be exercised with caution, and that "public officials should refrain from 
making statements that in a context of social division, increase the risk that 
journalists and media outlets will suffer attacks by third parties". 

In these cases there is not only a violation of the right to free expression by the 
immediate censorship suffered by a station when its programming is interrupted and 
it is forced to broadcast a „chain‟, but also the rights to honor, the physical and 
psychological integrity and even the lives of the people against whom those official 
messages are directed are put at risk.When the people affected are journalists or 
social communicators, being attacked publicly in a national „chain‟ can generate an 
inhibitory effect that results in self-censorship, because the fear of being persecuted 
by the State or of suffering acts of aggression from supporters of the incumbent 
government may prevent them from continuing to report and express opinions on 
matters of public interest. 

 

 

 


